تعداد بازدید این مطلب : 711

آیت الکرسی ،جلوه گاه توحید قرآن (۲)

قسمت هشتم پیامهای قرآنی / بخش دوم
آیت الکرسی، جلوه گاه توحید قرآن (۲)
ادامه پیام های آیه ۲۵۵ سوره ی بقره (آیت الکرسی) :

۱۸- درمقابل اراده ی خداوند هیچ کس، هیچ چیز نیست. {من ذا …بإذنه}

.
۱۹- شفاعت در آخرت اتّفاق نمی افتد بلکه در دنیا و با اجازه ی خداوند است. {إلّابإذنه}.
لحظه لحظه ی قیامت تجلی اعمال ما در دنیا می باشد. پس شفاعت در آخرت مشروط به این است که ما در دنیا به دنبال شفاعت او باشیم. پس هر گنه کاری که در دنیا توبه می نماید و راه اصلاح را در پیش می گیرد و اهل بیت را شفیع و ناصر و هادی خود قرار میدهد، یقینا در روز حساب مورد شفاعت قرار خواهد گرفت. و اینطور نیست که در دنیا هرکس هر گناهی که دلش بخواهد انجام دهد و بر خلاف حرف و دستورات دین و سیره ی اهل بیت عمل کند و در آخرت همان اهل بیتی که این شخص به آنها اهانت کرده و برخلاف روش آنان عمل کرده، وی را شفاعت کنند. این با هیچ عقل سلیمی جور در نمی آید.

(و افسوس که گاهی روحانیون عزیز ما در سخنرانی ها این مطلب را درست بیان نمی کنند و برای برخی از مردم این توهم پیش می آید که هرچند در دنیا بر خلاف روش و مرام آقا امام حسین عمل کنند و هر گناهی هم که مرتکب شوند، فقط بخاطر ارادت قلبی به آقا و عزاداری برای ایشان در ایام محرم، حتما در قیامت مورد شفاعت مولا قرار گرفته و کسی آنها را بخاطر گناهانشان مواخذه نخواهد کرد!!! مگر میشود ارادت واقعی به امام حسین داشت و ظالم بود؟ مگر میشود قلباً مولا را دوست داشت و حرام خواری کرد؟ مگر میشود از یزید و یزید مسلکان در طول تاریخ متنفر بود اما مشروب خواری هم کرد؟ مگر میشود راه و رسم زندگی امام حسین را سرلوحه زندگی خود قرار داد و زنا هم کرد؟ آخر چگونه و با کدام عقل و منطق میشود تصور کرد که در تمام طول زندگی برخلاف حرف و روش امام حسین عمل کنیم و با گستاخی تمام انتظار شفاعت مولا را داشته باشیم؟ پس کاملا مشخص است که افرادی از این دست فقط خودشان را گول می زنند و میخواهند توجیهی برای گناهان خود داشته باشند( هرچند در درون خود و وقتی با وجدانشان خلوت کنند میدانند که چه می کنند). خدا عاقبت همه ما را بخیر کند و بینش درستی از دین و سیره اهل بیت علیهاالسلام به ما عطا کند ان شاء الله)

.
۲۰- شفاعت شدن توفیق است و به اراده اوست. {إلّابإذنه}

.
۲۱- آنچه پیش روست از آنچه گذشته است، مهمّ تراست. {یعلم ما بین أیدیهم وماخلفهم} باتوجه به متن آیه که اول مابین أیدیهم آمده و بعد از آن ماخلفهم آمده است.

.
۲۲- انسان باید در زمان حال درسهای گذشته را مرور کند تا درس های آینده را بسازد. {ما بین أیدیهم وماخلفهم}

.
۲۳- برای خداوند دانستن آینده و گذشته فرقی نمی کند، و اینکه آینده را جلوتر آورده برای تأکید معناست. (یعمل مایسرّون ومایعلنون)

.
۲۴- اراده خداوند بر این تعلق گرفته است که انسان بداند و تمام ارزش های انسان به علم اوست.

.
۲۵- اگر خدا اراده کند که ما هیچ چیزی ندانیم، هیچ چیز را نخواهیم دانست. {إلّابما شاء}

.
۲۶- هرچه انسان بداند، باز هم جزئی کوچک از دانش بی انتهای خداوند است. {من علمه}

.
۲۷- مشیت الهی در میزان رشد علمی انسان و حتّی بشریّت دخیل است. {لایحیطون}

.
۲۸- خداوند ملکی دارد به وسعت هستی. پس هرچه است مال اوست و تحت مالکیت اوست. پیس مالکیت ها، فرمانروایی ها و حکومت های انسانها، قراردادی است بین خودشان. و در واقعیت همه چیز متعلق به خداست.    (سر پادشاهان گردن فراز ………….  به درگاه او بر زمین نیاز)

.
۲۹- فرمانروایی آسمان از زمین مهمتر است. سخت تر نیست بلکه پیچیده تراست. {کرسیّه السموات} به همین دلیل اول نام آسمانها آورده شده و بعد زمین. امام صادق(ع) زمین را نسبت به آسمان ها، به پشه ای که روی آب دریا قرار دارد تشبیه کرده است.

.
۳۰- از بین همه ی کرات آسمانی، تدبیر و اراده و حکومت بر زمین از همه مهمتراست. {والأرض} چون بعد از اسم جمع که همان آسمانها است، زمین بصورت اسم خاص و مفرد آورده شده است. (السماوات و الأرض)

.
۳۱- خداوند تنها مالک حقیقی است که اداره املاکش بر او سنگینی نمی کند. {لاِیؤده حفظهما}

.
۳۲- علی قبل از آنکه نام مولا باشد، نام الله است. علّت نام گذاری مولا به علی اینست که حقیقت مولا علی(ع) جلوه ای از بلند مرتبه بودن خداوند برای انسان ها است. پس باید به مولا نظر کرد تا خدا را شناخت.

.
۳۳- اجباری در دین آوردن نیست. امّا تمامی مسلمانان (یعنی کسانی که با تحقیق و با میل خود دین را قبول کرده اند) موظف به رعایت حدود و خطوط قرمز اسلام می باشند. این آیه دلالت براختیاری بودن رعایت خطوط قرمز دین نمی کند، بلکه معنای درست آن در اصل اسلام آوردن و اختیار آن می باشد. {لااکراه فی الدین}

همچنین باید یادآورد شد که:

.
۱- در حوزه حکومت اسلامی، اسلام بت پرستی را دین حساب نمی کند.

.
۲- در مقابل کسانیکه نقشه برعلیه اسلام می کشیدند، اسلام دستور به جنگ نظامی میدهد. نمونه اش جنگ احزاب

.
۳- در مقابل کسانیکه مانع تبلیغ دین اسلام شوند، خدا اجازه داده به زور هم که شده آنها را از سر راه برداریم. البته بعد از امتحان راههای دوستانه و گفتگو و…

پایان قسمت هشتم

یک دیدگاه

Website Design and Development CompanyWedding Dresses Guide