تعداد بازدید این مطلب : 1,418

تهاجمی به نام بازی های رایانه ای

تهاجمی شوم علیه کودکان و نوجوانان / تاثیر بازیهای رایانه ای مبتذل بر خانواده ایرانی
تهاجم فرهنگی همیشه برعلیه جوامع مستقل، از سوی غرب پیگیری شده است. دراین میان یکی از مهمترین مسائلی که باید درباره این تهاجم به آن دقت کرد، ساختار و نحوه ی تهاجم است!

درهمین راستا اگر نگاهی داشته باشیم به بازی های رایانه ای غربی که برای کشورهای جهان سومی و یا کشورهای مذهبی که مردمی باحیا و بافرهنگ دارند، ساخته می شود واز از طرق مختلف به این کشورها وجامعه آنها وارد می شود، متوجه خواهیم  شد که این برنامه ریزی برای تحقق بحران فرهنگی واخلاقی دراین کشورها از سوی غرب تا کجا پیش رفته است. چرا که به عنوان نمونه بسیاری از بازیهای رایانه ای غربی که هم اکنون در کشور ما وجود دارد و به آسانی در اختیار کودکان و نوجوانان و جوانان قرار می گیرد محتوایی کاملا مغایر با فرهنگ اصیل و بومی و مذهبی ما دارد. مصداق تمام عیار این موضوع را می توان در موج ابتذال و استهجانی دید که در بسیاری از این بازیها وجود دارد. موجی که دقیقا در مقابل فرهنگ اخلاق دینی و ایرانی است. نکته مهم اینجاست که در بسیاری از این بازیها هرآن چه که دین اسلام با آن مخالف است به شدت تبلیغ می شود. به نوعی که انکار تلاشی موذیانه در این بازیها وجود دارد که قصد دارد نوجوانان را به تعارض فرهنگی و تقابل هویتی و فرهنگی بکشاند.

تهاجمی به نام بازیهای رایانه ای

دراین راه بهترین ابزاری که غرب می توانست از آن برای ایجاد انحراف هویتی و اخلاقی در جوانان استفاده کند بازیهای رایانه ای است. بازیهایی که به دلایل مختلف مورد استقبال جوانان قرار گرفته، و این درحالی است که والدین بدون هیچ نظارتی به آسانی این بازیها را دراختیار فرزندان خود قرار میدهند. والدین نه از محتوای این بازیها خبر دارند و نه از پیامدهای به شدت مخرب آنها! به هر صورت موجهای ابتذال در بازیهای رایانه ای به تدریج شدت گرفت.
این موضوع از چندسال پیش در ابتدایی ترین بازیهای رایانه ای تا به امروز ادامه داشته است. اگر به اولین قسمت بازی duck nukem توجه کنیم به این نکته دست پیدا خواهیم کرد که ایجاد انحراف اخلاقی در جوانان ما توسط بازیهای رایانه ای، پروسه ای طولانی مدت است. زمانی که اولین قسمت این بازی به بازارهای رایانه ای وارد شد، عریانی و رابطه جنسی محدود تا حدی به نمایش گذاشته شده بود. به نظر می رسد که نمایش محدود این مسائل که درتعارض مستقیم با بحث حجاب و عفاف رسانه ای است . این بازی تنها به این دلیل ساخته شده بود که پیش زمینه ای باشد برای بازیهای بعدی که به صورت علنی تری به این مسائل درپیش چشمان کودکان کم سن وسال می پرداختند.
این بازی گامی بود برای شروع یک توطئه برعلیه اخلاق جوانان، چرا که در سالهای بعدی بازیهایی با گرافیک تصویری بالاتر تولید شد، بازیهایی که درجات بسیار وحشتناکی از ابتذال واستهجان تصویری را در خود داشتند.

386333_611

کلکسیونی از مسائل غیر اخلاقی

نمونه تمام عیار این موضوع را می توان در سری بازیهای gta به عینه مشاهده کرد. در این بازی هر آن چه که می توان آن را امری غیر اخلاقی و ضد انسانی توصیف کرد وجود داشت. به نوعی که به جرات می توان گفت این بازی توانایی این امر را داشت که تمام تلاشی که والدین برای تربیت فرزندان انجام داده و آنها را از دیدن برخی مناظر دور نگه داشته اند، از بین ببرد.
چرا که کاراکترهای زن در این بازی به شدت بد لباس هستند، از سوی دیگر روی در دیوار محیط این بازی عکسهای فوق العاده مستهجنی به تصویر درآمده است و کاربر در مراحل مختلف بازی به عینه آنها را تماشا می کند. کار تنها به این جا ختم نمی شود، بلکه رابطه جنسی عریان در این بازی یکی از معمول ترین مسائل به شمار می رود. تا حدی که کاربر، مردم داخل بازی را به قتل میرساند تا پول آنها را برای برقراری رابطه جنسی مورد استفاده قرار دهد. از طرف دیگر فضای بازی پر شده از دیسکو و رقاص خانه هایی که کاراکتر اصلی بازی که توسط کاربر هدایت می شود، پس از کسب پول به این مکانها برای تفریح می رود. درکنار تمام این نکات، کاملا واضح است که در این بازی، زندگی بی ثبات و بی در وپیکر آمریکایی به عنوان الگو به جوانان ما و دیگر جوامع مذهبی القا می شود. چرا که اگر به نوع رفتار و پوشش کاراکترهای بازی نگاهی بیاندازیم دقیقا متوجه همین موضوع خواهیم شد.
از سوی دیگر  اگر نگاهی عمیق داشته باشیم متوجه می شویم که نمایش به دست آوردن پول نامشروع و سپس استفاده آن برای رابطه نامشروع در پیش چشم یک کودک و نوجوان چه تاثیراتی می تواند بر ذهن و عقاید او داشته باشد. آن هم در دوره ای از زندگی کودک یا نوجوان که وی به شدت از این بازی ها تاثیر می پذیرد. هر چند که در امتداد بازیهایی چون  gta بازی های دیگری هم مثل heavy rain هم تولید شده است. بازی ای که نمایش عریان رابطه جنسی، آنهم با بالاترین سطح گرافیکی، امری کاملا عادی در مراحل مختلف بازی است. به نوعی که در برخی از قسمتها، گویی کاربر یک فیلم مستهجن را تماشا میکند تا یک بازی رایانه ای!

92310522733949841292

قبح شکنی تجاوز در چشم کودکان

  تهاجم فرهنگی علیه اخلاق دراین بازیها حتی به نمایش عریان رابطه جنسی محدود نشده، بلکه تولید کنندگان این بازیها در یک اقدام کاملا هدفمند و توطئه آمیز مسائل دیگری را هم در آنها به نمایش کشیده اند. مسائلی که تماشای آن برای کودکان و نوجوانان می تواند فاجعه آمیز باشد. مسائلی مانند تجاوز! دربرخی از این بازیها مسئله تجاوز یکی از سوژه های اصلی است. مشخص است این موضوع عمدا به نمایش گذاشته شده تا قبح آن را در پیش چشم نوجوانان جوامع مذهبی و جوامع جهان سوم بشکند. مصداق بارز این موضوع را می توان دربازیهایی مانند silent hill و  hostel به عینه مشاهده کرد. در این بازیها تصاویر متعددی از تجاوز جنسی به عینه در پیش چشم کاربر که در اکثر موارد کودک و نوجوان است به نمایش گذاشته می شود. تصاویری که والدین همیشه تلاش داشته اند تا از چشم فرزندانشان دور بماند، اما این بازیها هر آن چه والدین نمی خواهند فرزندانشان ببینند برای جوانان به همراه دارند.Game

در این میان ترویج رابطه جنسی و عریانی، با جلوه های مختلفی در این بازیها صورت می پذیرد. به گونه ای که در بازیهایی همچون final fantasy و یا  DANTES INFREM  و یا taken  مسائل غیر اخلاقی با پوشش رنگین فانتزی به خورد کودکان و نوجوانان جامعه ما داده شده است. این موضوع می تواند به شدت در جذاب سازی بصری آنها برای کودکان و نوجوانان تاثیر داشته باشد.

باید توجه داشت که در غفلت مسئولین و خانواده ها، موج بازیهای رایانه ای مبتذل و مستهجن سالهاست که از سوی کمپانی ها غربی به راه افتاده است و باید برای پاتک در مقابل این موج چاره ای اندیشید.

چاره ای که به طور موثری می تواند از آسیبهای بعدی جلوگیری کند. دراین بین تلاش برای ساخت بازیهای رایانه و بومی، یکی از مهمترین کارهاست که باید بیش از گذشته در دستور کار قرار گیرد. چرا که به هر صورت بهترین راه حل برای جلوگیری از تمایل جوانان به بازی های خارجی، جایگزین کردن آنها با بازی های تولید شده ی داخلی است. در همین راستا باید تولید بازیهای رایانه ای بومی با بهترین کیفیت را افزایش دهیم.

والدین بهترین ناظران

از سوی دیگر نقش نظارتی والدین دراین زمینه غیر قابل انکار است. بسیاری از والدین گاهی اوقات خودشان برای سرگرم کردن فرزندانشان، بدون اطلاع از محتوای این بازیها آنها را خریداری می کنند. ولی غافل از اینکه این خیانتی بزرگ در حق فرزندان است. این موضوع در حالی دیده می شود که درخود جامعه آمریکا به دلیل وجود نظام  esrb(درجه بندی بازیهای رایانه ای)، والدین فرزندانشان را به شدت از چنین بازیهایی منع میکنند. همچنین نظام های OFLC برای استرالیا و نیوزلند، PEGI برای انگلستان و اتحادیه اروپا و USK برای آلمان تدوین شده ند. کشورهای نسبتا پیشرفته تر آسیا هم از این قافله عقب نمانده اند. ژاپن از سال ها قبل با سیستم CERO و کره جنوبی با سیستم GRB به فکر تقسیم بندی محتوایی بازی ها افتاده اند تا کودکان و نوجوانانشان از این نوع بازی ها استفاده نکنند.

در سوی مقابل هر چند که ما هم چند سالی است که نظام  esra را به وجود آورده ایم اما برخی مسائل باعث شده که این نظام تقسیم بندی بی تاثیر باشد. چرا که مارکها و علامتهای مخصوصی که نشان دهنده محتوای مستهجن و محدودیت سنی این بازیها است، تنها روی پاکت بازیها خورده است و این درحالی است که رایت سی دی در ایران و قرار دادن سی دی در بسته های کاغذی معمولی، عملا این دسته بندی را بیهوده کرده است. چرا که روی این پاکتها نه برچسبی وجود دارد ونه نشانه خاص دیگری که به والدین وخانواده ها درجه سنی مناسب را هشدار دهد.

125

به هر صورت باید به تمام جوانب این تهاجم سریع و تاثیرگذار توجه کرد، زیرا بدون تردید نمایش چنین مسائلی در پیش چشم کودکان کم سن و سال می تواند فاجعه آمیز باشد و راه زندگی آنها را تغییر دهد و باعث ایجاد بحرانهای زود رس جنسی و مسائل تاسف بار ناشی از آن شود.

منبع: http://www.tvshia.com/fa/content/50565

مطالب مرتبط

یک دیدگاه

Website Design and Development CompanyWedding Dresses Guide