تعداد بازدید این مطلب : 325

اعتقاد اهل سنت به تولد حضرت مهدی (عج)

   اعتقاد به منجی آخر الزمان آن چیزی نیست که فقط مختص شیعه یا مسلمانان باشد.بلکه در اکثر آیین های الهی مانند زرتشت و یهود و مسیحیت تا آیین های غیرالهی مانند بوداییسم و میتراییسم …وجد دارد. حتی ملل مختلف نیز با داشتن افسانه های مختلف به مساله منجی آخر الزمان اعتقاد دارند.نقطه اشتراک تمام این اعتقادات وجود یک انسان عالی مقام است که همه ی جهان را از ظلم و جور و بی عدالتی پاک میکند.اما وجود یک سری اختلافات که در مسائل جزئی میباشد باعث شده تا دشمنان این منجی که با آمدن او بساطشان برچیده میشود تا آنجا که میتوانند به این اختلافات دامن بزنند و باعث تفرقه و جدایی بشوند.

ما در نوشته میخواهیم به تفاوت میان شیعیان و اهل سنت درباره ی حضرت مهدی بپردازیم.عمده ترین تفاوت میان شیعیان و اهل سنت درباره ی حضرت مهدی(عج) یک چیز است و آن هم بحث تولد این بزرگوار است.

     طبق دانسته ی اکثر ما ،اهل سنت معتقدند که حضرت مهدی ظهور خواهند کرد ولی هنوز متولد نشده اند و تولد ایشان در آخرالزمان خواهد بود(سَیُولَدُ فی آخِرِ اَلزَّمان) ولی شیعه معتقد است که ایشان متولد شده اند و هم اکنون زنده و برکات وجودی ایشان شامل حال مسلمانان وغیر مسلمانان میشود آنگونه که نور آفتاب از پشت ابرها صحنه زمین را روشن میسازد و چرخه حیات را اعم از گیاهی و حیوانی و انسانی به گردش درمی آورد.

     البته جالب توجه است که در میان شخصیت های معروف اهل سنت نیز افراد متعددی هستند که اعتقاد به تولد و حیات او دارند و عدد آنها کم نیست هر چند خیلی از مسلمانان نا آگاه باشند.

از جمله:

۱-احمد بن حجر هیتمی مکی(متوفای ۹۴۷)که از علمای معروف اهل سنت است در کتاب «الصاعق»چنین آورده است:«ولم یخلف(ابومحمد بن الحسن)غیر ولده ابی القاسم محمد الحجه عمره عند وفاه ابیه خمس سنین لکن آتاه الله فیه الحکمه یسمی القائم المنتظر،امام حسن عسکری(ع) غیراز فرزندش ابوالقاسم محمد حجت،فرزندی به یادگار نگذاشت وعمر آن حضرت هنگام وفات پدرش  پنج سال بود ولی خداوند در همان زمان علم و حکمت به او بخشید و قائم منتظر نامیده می شود.»(ر.ک:الصواعق المحرقه،ج۲،ص۶۰۰)

۲-شیخ عبدالله ابن محمد شبروای شافعی مصری (متوفی ۱۱۷۲) در کتاب معروف «الاتحاف»می گوید:«امام مهدی محمد بن الحسن العسکری علیه الاسلام در شب نیمه شعبان سال ۲۵۵ چشم به جهان گشود.»(الاتحاف،ص۶۸،چاپ قاهره)وی همچنین پس از معرفی ائمه قبلی مینویسد:دوازدهمین امام ،ابوالقاسم محمد است.آنگاه اضافه میکند:امام محمدحجت،پسر امام حسن خالص در شب نیمه شعبان دویست و پنجاه و پنج،پنج سال پیش از در گذشت پدرش،در سامرا متولد شد.پدرش تولد او را پوشیده داشته بود زیرا اوضاع سخت بود واز خلفا بیم داشت زیرا در آن زمان خلفا،هاشمیان را تحت تعقیب قرار میدادند و آنها را به زندان می افکندند یا به قتل می رساندند و قصد نابودی آن ها را داشتند.

او سپس مینویسد:امام محمد حجت،به لقب مهدی،قائم،منتظر،خلف صالح و صاحب الزمان نیز ملقب است و مشهور ترین القاب او مهدی است…(ر.ک:الاتحاف بحب الاشراف،ص۱۷۸)

۳-سلیمان بن ابراهیم حنفی معروف به قندوزی(متوفی ۱۲۹۴ ق)در کتاب معروف «ینابیع الموده»چنین می نویسد:«الخبر المعلوم عند الثقاه أن ولاده القائم علیه السلام کانت لیله الخامس عشر سنه خمس وخمسین ومائتین فی بلده سامراء:درنزد افراد موثق این خبر ثابت است که ولادت قائم علیه السلام در شب پانزدهم شعبان سال۲۵۵ درشهر سامرا بوده است.»(ر.ک:ینابیع الموده،ج۳،ص۱۱۴)

 ۴-محمد ناصر البانی(متوفای۱۴۲۰ه ج)در«التعلیقات الرضیه علی الروضهالنبیه»می نویسد:مادر امام محمد بن حسن ملقب به حجت،قائم ومهدی کنیزی بود نامش نرجس».(ر.ک:التعلیقات الرضیه علی الرضه النبیه،ج۲،ص۱۵۰)

۵-خیرالدین زرکلی وهابی(متوفای  ۱۳۹۶ه ج)در کتاب خود «الاعلام»چنین می نویسد:«محمدبن الحسن العسکری الخالص ابن علی الهادی ابوالقاسم آخر الائمه اثنی عشرعند الامامیه لیله نصف شعبان سنه۲۵۵:محمد بن حسن عسکری ملقب به خالص فرزند علی الهادی کنیۀ اوابوالقاسم آخرین امامان دوازده گانه نزد امامیه است.او درسامرا متولد شد و پدرش در حالی وفات یافت که او پنج ساله بود بعضی تاریخ تولد او را نیمۀ شعبان سال ۲۵۵ و تاریخ غیبت او را سال ۲۶۵ نوشته اند.»(ر.ک:الاعلام زرکلی،ج۶،ص۸۰)

۶-در کتاب نورالابصار نوشتۀ«شیخ مومن شبلنجی»از علمای مصر از«شعرانی»عالم معروف اهل سنت چنین نقل می کند:«قال القطب الشعرانی فی الیواقیت و الجواهر»:المهدی من ولد الامام الحسن العسکری ابن الحسین و مولد لیله النصف من الشعبان سنه خمس و خمسین و مائتین و هو باق علی أن یجتمع بعیسی بن مریم: شعرانی در کتاب الیواقیت والجواهر چنین می گوید که مهدی از فرزندان امام حسن عسکری(ع) فرزند (زاد امام)حسین و مولدش شب نیمه شعبان سال دویست و پنجاه وپنج بوده است اوهمچنان زنده و باقی است تا با عیسی اجتماع کند».(ر.ک:نورالابصار،ج۲،ص۱۸۸)

۷-از همه صریح تر کلام محی الدین عربی در فتوحات مکیه است که بنا به گفتۀ«ابن صباغ مالکی»درکتاب«اسعاف الراغبین» چنین گفته است: «او(مهدی)از عترت رسول الله صلی الله علیه وآله است وفرزندان فاطمه( رضی الله تعالی عنها)جدش حسین بن ابی طالب پدرش امام حسن عسن عسکری فرزند امام علی النقی فرزند امام محمد التقی فرزند امام علی الرضا فرزند امام موسی الکاظم فرزند امام جعفر الصادق فرزند امام محمدالباقر فرزند امام زین العابدین علی فرزند الحسین فرزند علی بن ابی طالب(رضی الله تعالی عنهم) میباشد.

۸-سبط ابن جوزی حنفی(م۶۵۴ه ج)پس از اشاره به در گذشت امام حسن عسکری علیه السلام در ذکر فرزندان او می نویسد:یکی از فرزندان او محمد الامام است.آنگاه اورا چنین معرفی می کند:

محمد بن حسن بن علی بن محمد بن علی بن موسی بن جعفر بن محمد بن علی بن الحسین بن علی بن ابی طالب که کنیه اش ابا عبدلله و ابوالقاسم است.(ر.ک:تذکرهالخواص من الامه بذکر خصائص الائمه،ج۲ص۵۰۵-۵۰۶.)

۹-حافظ ابو عبد الله کنجی شافعی(م۶۵۸ه ق)(با مسلم گرفتن تولد وغیبت حضرت مهدی) برای اثبات دوام وو بقای عمر او استدلال وطول عمر حضرت عیسی والیاس وخضر ودجال و ابلیس را شاهد مثال می آورد.(ر.ک:البیان فی اخبار صاحب الزمان علیه السلام،ص۱۴۸)

۱۰-ابن خلکان(ابوالعباس احمد بن محمد)(م۶۸۱ه ج)در مدخل«م»پس از معرفی امام محمد باقر امام محمد تقی،حضرت مهدی را به عنوان«الحجهالمنتظر»معرفی می کند ونسب او را چنین بیان می کند:

ابو القاسم محمد بن الحسن العسکری بن علی الهادی بن محمد الجواد»آنگاه اضافه می کند اورا به اعتقاد امامیه دوازدهمین امام  معروف به حجت….ولادت او روز جمعه نیمه شعبان سال دویست وشصت و پنج بوده، ووقتی که پدرش در گذشت پنج سال داشت.(ر.ک:وفیات الاعیان وابناءابناء الزمان،ج۴،ص۳۱،شمارۀ ۵۶۲)

۱۱-حمدالله مستوفی قزوینی(م۷۳۰ه)به دنبال معرفی امامان قبلی تا امام حسن عسکری علیه السلام امام دوازدهم را زیر عنوان المهدی معرفی ونسب اورا چنین معرفی می کند:

محمد بن العسکری بن علی نقی بن محمد بن علی بن موسی بن جعفربن محمد بن علی بن حسین بن علی المرتضی«آنگاه اضافه می کند:دوازدهم امام است وخاتم ائمه معصومین….پنجشنبه منتصف شعبان سنه خمس وخمسین وماتین بسامره متولد شد…(ر.ک:تاریخ گزیده،ص۲۰۶-۲۰۷)

۱۲-ابن صباغ مالکی(م۸۵۵ه ق)پس از ذکر درگذشت امام عسکری(ع)در مورد فرزند او می نویسد:ابو محمد حسن (عسکری) فرزندش حجت قائم منتظر را برای دولت حق بجا گذاشت.او قبلا تولد این فرزندش را پنهان داشته و اخبار او را پوشیده داشته زیرا حکومت وقت،به شدت در جستجوی او بود و به این منظور شیعیان را تحت تعقیب قرار میداد و حبس و بازداشت میکرد.(ر.ک:الفصول المهمه فی معرفه الائمه،ج۲،ص۱۰۹۱-۱۰۹۲.)

۱۳-شمس الدین محمد بن طولون(م۹۵۳ه ق)مورخ دمشقی که کتاب مستقلی درباره دوازده امام به نام«الائمه الاثنی عشر»نوشته،در آخر این کتاب،حضرت مهدی را چنین معرفی میکند:دوازدهمین امام،پسر حسن عسکری(ع) به نام محمد بن الحسن است.آنگاه نسب او را چنین بیان میکند:

ابوالقاسم محمد بن حسن بن علی بن هادی بن محمد جواد بن علی رضا بن موسی کاظم بن جعفر بن محمد باقر بن علی زین العابدین بن حسین بن علی بن ابی طالب»سپس اضافه میکند:او دوازدهمین امام بر اساس اعتقاد امامیه است و معروف به حجت است.ولادت او در روز جمعه نیمه شعبان سال دویست و پنجاه بود و هنگام وفات پدرش پنج سال داشت.(ر.ک:الائمه الانثی عشر،ص۱۱۷)

از مطالعه ی متون بالا متوجه شدید که نه تنها شیعیان بلکه اهل سنت نیز به تولد حضرت بقیه الله الاعظم(عج)اعتقاد راسخ دارند. البته از متون بالا به مساله عصمت ائمه نیزاشاره شده(حمدالله مستوفی قزوینی کتاب تاریخ برگزیده،ص۲۰۶-۲۰۷).ولی وجود یک سری اختلافات جزئی است که آن هم ناشی از اشتباه رد و بدل شدن احادیث بین بعضی از راویان  بوده که البته باید جلوی پَر و بال دادن به این اختلافات را گرفت. امید است که  ان شاء الله چشمان همه به جمال پر برکت حضرت امام مهدی (عج)روشن شود.

منبع:امام مهدی حقیقتی تابناک.پاسخی قاطع به کتاب«عجیب ترین دروغ تاریخ»به ضمیمه پاسخ فشرده ای از آیت الله مکارم شیرازی،مرتضی ترابی،موسسه امام صادق(ع)،قم،۱۳۹۲

مطالب مرتبط

یک دیدگاه

Website Design and Development CompanyWedding Dresses Guide