تعداد بازدید این مطلب : 523

کتاب “آشنایی با قرآن” جلد ۹ (شهید مطهری)

آشنایی با قرآن جلد ۹ در مورد تفسیر سوره های الحاقّه‏ ، معارج ، نوح و جن می باشد .9

قسمتی از کتاب :

تفسیر سوره الحاقّه (۱)

 

بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏

الْحاقَّهُ. مَا الْحاقَّهُ. وَ ما ادْریک مَا الْحاقَّهُ. کذَّبَتْ ثَمودُ وَ عادٌ بِالْقارِعَهِ. فَامّا ثَمودُ فَاهْلِکوا بِالطّاغِیَهِ. وَ امّا عادٌ فَاهْلِکوا بِریحٍ صَرْصَرٍ عاتِیَهٍ. سَخَّرَها عَلَیْهِمْ سَبْعَ لَیالٍ وَ ثَمانِیَهَ ایّامٍ حُسوماً فَتَرَی الْقَوْمَ فیها صَرْعی‏ کانَّهُمْ اعْجازُ نَخْلٍ خاوِیَهٍ. فَهَلْ تَری‏ لَهُمْ مِنْ باقِیَهٍ. وَ جاءَ فِرْعَوْنُ وَ مَنْ قَبْلَهُ وَ الْمُؤْتَفِکاتُ بِالْخاطِئَهِ «۱».

… «۲» اصلًا ماهیت حرکت طلب است. طلب وقتی که برای مطلوبی باشد حقانیت پیدا می‏کند اما اگرطلبی باشد بلا مطلوب، این مساوی است با پوچ بودن و عبث بودن.

شما هرکسی که کاری می‏کند- چون کار حرکت است- می‏گویید برای چه؟ اگر بگوید برای هیچ چیز، می‏گویید پس تو دیوانه‏ای؛ کارَت پوچ و عبث است. ماهیت دنیا حرکت است. امروز همه قبول دارند که ماهیت این عالم حرکت است. اگر ماهیت این عالم سراسر حرکت است باید قبول کنیم که ماهیت عالم سراسر طلب است، یعنی جهان دنیا مساوی است با جهان طلب، نه اینکه یک شی‏ء طلب است و یک شی‏ء از همان دنیا مطلوب، یک جزئش طلب است و یک جزئش مطلوب؛ همان مطلوبش هم طلب است؛ یعنی طلب و مطلوب‏ها در دنیا نسبی است: تمام دنیا و تمام جهان طبیعت یکسره یک واحد طلب است. پس اگر جهان طبیعت یکسره حرکت است پس یکسره طلب است و اگر یکسره طلب است طلبِ بدون مطلوب فی حدّ ذاته محال است.

معنی حاقّه‏

اگر فرض کنیم که خداوند این طلب را بدون مطلوب خلق کرده، یک کار پوچ و عبث است. در طلبها، در آنچه که طلب است، در این جهان، به طور نسبی، احیاناً یک کار باطل و پوچ صورت می‏گیرد، کاری که به مقصد نمی‏رسد به علت اینکه یک تزاحمی میان علل و اسباب رخ می‏دهد؛ مثل اینکه انسان برای مقصدی حرکت می‏کند بعد به موانعی برخورد می‏کند و کارش پوچ از آب در می‏آید. در مجموعِ کارهای دنیا می‏تواند در کنار حقها و حقیقتها و رسیدن به مقصدها یک نرسیدنِ به مقصدهایی هم وجود داشته باشد، اما اگر همه عالمِ دنیا را در نظر بگیریم دیگر نرسیدن به مقصدی وجود ندارد؛ رسیدن به مقصد وجود دارد و آن همان است که به آن قیامت می‏گوییم، همان که او حق و حاقّه است. کلمه حق و حقیقت و تحقق و حاقّه و از این قبیل همه از یک ماده است و یک مقصود را می‏فهماند. عرض کردم که [الْحاقَّهُ] یک کلمه است و هم یک آیه است و هم در عین حال نیم جمله نیست و حتی یک جمله به صورت آن یک‏جمله‏ها نیست، تمام هست ولی جمله نیست که از جنبه ادبی بگوییم

دانلود جلد۹

مطالب مرتبط

یک دیدگاه

Website Design and Development CompanyWedding Dresses Guide